Kerst is voorbij, Sierra Leone trip was geslaagd en 2013 is een feit!

geplaatst in: Africa Mercy | 20

Hier ben ik weer met mijn belevenissen van afgelopen week. Er is heel wat te vertellen maar eerst wens ik jullie een goed, mooi, gezond en gezegend 2013 toe. Iedereen bedankt voor alle goede wensen. Nog geen post ontvangen na mijn vorige blog maar wel via email, Facebook en WhatsApp heel wat wensen ontvangen.

Kerst op de AFM
Kerstavond was er een dienst aan boord. We hebben o.a. ‘Stille nacht’ in 6 talen gezongen. Was mooi. Daarna moest je zorgen dat je schoen buiten je deur stond want er werden cadeautjes rondgebracht. Kaartjes, snoep, chocola, zeep, zelfgebreide sloffen, boekenlegger van alles lag er in of rondom m’n schoen. En ’s avonds meegedaan met een Amerikaanse traditie, heb dobbelspel met cadeautjes. Eerste Kerstdag samen met Irene naar een plaatselijke kerkdienst geweest. We waren wel benieuwd hoe dat zou zijn omdat we tijdens advent weinig gemerkt hebben dat ze de diensten erop aan pasten. Met kerst zelf dus wel, het thema was: Immanuel, God met ons. Uit de kerk snel naar het schip om nog wat van de brunch mee te kunnen eten. Dat is hier aan boord de meest uitgebreide maaltijd met kerst. Verder was er weinig te doen aan boord en heb ik me nuttig gemaakt om m’n tas in te pakken voor Sierra Leone.

Sierra Leone
Tweede Kerstdag, boxing day,  is niet echt een feestdag voor de Amerikanen. Er waren een paar activiteiten aan boord zoals film kijken maar daar hadden we geen tijd voor. Om 6.15 vertrokken met de taxi naar een benzinestation waar we opgehaald werden door pastor en dayworker Augustine. Hij ging voor familiebezoek naar Sierra Leone en we konden in zijn Isuzu Jeep mee. Een afrikaanse crewmember, Papanie, ging ook op familiebezoek en reed ook met ons mee. Daar gingen we dan over de hobbelige wegen van Guinee. Bij de grens deden ze een beetje moeilijk over onze papieren. Het was iemand met weinig ervaring en helaas kostte dat 2 uur van onze tijd. Uiteindelijk waren alle handtekeningen en stempels gezet en mochten we verder en waren we in Sierra Leone.Het reed veel beter dan Guinee, alle wegen veel breder, beter geasfalteerd, dus dat was doorkarren. Alleen had de motor het moeilijk, die stotterde af en toe.

Auto langs de kant, motor uit, opnieuw starten en dan deed hij het weer een paar minuten goed. Tot het stotteren weer begon. Er moest nodig getankt worden maar dat kan niet elke paar kilometer. Gelukkig konden we een benzinestation bereiken en het gestotter was over. We konden tot Freetown goed doorrijden. Vanwege het verkeer gingen we binnendoor, door de bergen. Erg mooi, maar geen asfaltwegen natuurlijk. Mooie roodbruine gravel, wel een mooie trip gehad. Om ongeveer 4.30 waren we bij een gasthuis. We hadden half/half iets geboekt voor de eerste nacht. Maar Augustine vertelde dat hij een vriend heeft met een gasthuis niet ver buiten de stad. Daar wilden we wel even kijken…het zag er goed uit, alleen het waren tweepersoonskamer en we wilden graag met ons 3-en op 1 kamer. Geen probleem. ze hadden toch niet veel gasten dus legden ze gewoon een ander matras erbij voor de prijs van 1 kamer. Ze maakten een mooie prijs voor ons inclusief ontbijt. We hadden alleen geen stromend water, dat betekende wassen vanuit een emmer met een kommetje  Elke ochtend brachten ze 3 emmers warm water en elke avond als we thuis kwamen stonden er ook emmers met schoon water klaar. De eerste avond nam Papanie ons mee Freetown in, om wat te eten en ons een klein beetje te laten zien waar we terecht gekomen waren. We waren stiekem wel blij dat hij erbij was. 2e Kerstdag is voor de Sierra Leoners wel een echt feest en genoeg aangeschoten gasten op de straat.

Donderdag hadden we afgesproken met Akbar, nog een Afrikaanse crew die al in Sierra Leone was voor familie bezoek. Hij wilde onze gids zijn. Veel gelopen en gezien. We zijn begonnen bij de haven waar vorig jaar de AfricaMercy lag. Door Freetown gelopen, naar de markt geweest, naar de herdenkingsplaats geweest over de oorlog die er zo’n 10 jaar geleden was, Afrikaans geluncht (voor mij geen succes het was met vis. Had gedacht in Afrika vis te leren eten, maar het gaat me steeds meer tegenstaan. ‘s Middags door de sloppenwijk gelopen, wat een armoede ook hier zeg, wat is het verschil in de steden toch groot! Nog een heel stuk gelopen. Totaal hebben we zo’n 4 uur gelopen en 4 liter water op, waarvan 3 liter uitgezweet ofzo. Wat was het een warme dag zeg. Halverwege de middag een taxi genomen richting Aberdeen beach. Heerlijk langs de kustlijn terug gelopen. Vermoeide voeten in het water, we zagen een grote groep mensen die bezig waren een visnet op het land te halen. Wij liepen door om de vangst te kunnen bekijken maar net ervoor hoorden we dat er iemand verdronken was en op deze manier op het land gehaald werd. Brrr…het vele geschreeuw en gehuil door de grote groep bezorgde kippenvel. Verderop een huilend meisje geholpen die door een misstap haar schaal met pinda’s had laten vallen. Later wel een keer staan kijken hoe ze een visvangst binnenhaalden. Aan het einde van de dag rijst gegeten en kwamen we moe maar voldaan terug in het gasthuis. Al het zweet en stof van ons afgepoedeld en maakten we plannen voor de vrijdag.

We vonden dat we vrijdag wel een stranddag verdiend hadden. Bureh Beach werd ons aangeraden. Was wel een stuk buiten de stad, maar met hulp van alle Sierra Leones kwamen we er wel. Wat zijn de mensen hier aardig en behulpzaam zeg! Echt anders dan in Conakry. En het scheelt ook dat je beter met ze kan communiceren door het Engels. Één keer hielp een vrouw ons naar de bus en vertelde welke bestemming we moesten zeggen. Dat deden we braaf en echt iedereen in de bus schoot in de lach. Huh…wat zeiden we fout? We waren dus al bij de bestemming. Beetje jammer, toen we onze eindbestemming vertelde, ging het al beter en vertelden ze ons dat we goed zaten alleen nog wel even in de bus moesten blijven. Van de bus naar een taxi en toen nog een taxi die ons bij het strand bracht. En het strand was super, we waren de enige toerist, heel stil, mooi water, mooi uitzicht, heerlijk ontspannen, goede watertemperatuur. Drinken werd ons gebracht en eten klaargemaakt. Verse vis gevangen voor Hanna en Irene en ik nam alleen rijst. En voor terug hadden ze een kortere route langs de kust…zeiden ze dan… dat wilden we wel proberen. Probleem was dat we met taxi gekomen waren maar taxi terug leek in deze uithoek wel moeilijker. Dus adviseerden ze ons achterop motortaxi’s te gaan. Vonden we eigenlijk niet zo’n goed plan in onze strandrokjes en op badslippers. Maar geen andere keuze of wachten tot er een taxi voorbij kwam. Dus toch maar achterop de motor gestapt en brachten ze ons door de prachtige natuur een dorpje verderop. Ze hadden helemaal uitgelegd via welke stranden we moesten gaan. Dus daar braaf ons volgende strand opgenoemd. Daar ging wel een gewone taxi heen, een heel stuk door de bergen met z’n 11en in de taxi. Hier gold de Afrikaanse uitspraak ‘er kan er altijd één meer bij’. We dachten bij 10 dat de taxi toch echt wel vol zat, maar nee, ze konden best met z’n 2-en achter het stuur. Veilig kwamen we bij het volgende strand/dorpje aan en daar vertelden ze ons dat het van daar naar ons volgende strand niet zo makkelijk was. Weinig verkeer dat daarheen gaat dus adviseerden ze ons om langs het strand te lopen en moesten we aan het eind een inham in de zee oversteken met een bootje. Twee mannen liepen met ons mee het stuk langs de kustlijn (30min) wel supermooie stranden. Met het bootje naar het andere strand, vandaar moesten we weer met motortaxi, daarna gewone taxi en toen nog met poda-poda taxi  en waren we eindelijk weer bij ons gasthuis. We hebben ondanks te lange rit er geen spijt van, op deze manier wel weer veel gezien en waren we weer wat belevenissen rijker. In het gasthuis aangekomen stonden we een beetje raar te kijken. Onze schoenen van de dag ervoor waren gewassen. Echt zo schoon heb ik m’n AllStars niet meer gehad nadat ik ze gekocht heb. Ze hadden zelfs kleding gewassen en er lag een tros bananen voor ons. Eenmaal schoon en in bed kon ik de slaap niet vatten en voelde me niet lekker, halverwege de nacht de inhoud van m’n maag geleegd en daarna lekker verder geslapen. Waarschijnlijk wat verkeerds gegeten.

Zaterdag wilden zowel Papanie als Akbar de dag met ons doorbrengen. Eerst naar de universiteit geweest. Een groot terrein bovenin de bergen. Goed te zien hoe dat hier geregeld is. Daarna naar een chimpansee opvang geweest, soort van rehabilitatieprogramma. Waren alleen ruim 2 uur te vroeg voor de rondleiding en het was best een stuk rijden door de bergen dus we vonden het zonde om terug te gaan en besloten te wachten. Toen liep er een blank meisje voorbij en knoopte gesprek aan, hoorde aan ons accent dat we NLs zijn. Zelf was ze half Amerikaans, half NLs en werkt als dierenarts bij de chimpansees. Ze vertelde dat op 10 min lopen daarvandaan een mooie dam was waar we leuk konden zitten. Wij daarheen gelopen en lekker gezeten, gekletst, gedronken en gesnoept tot het tijd was voor de rondleiding.

Uitleg over hoe ze de apen binnenkrijgen en leren om in groepen te leven en ze weer klaar maken om in de natuur te kunnen overleven. Toen moesten we terug…echt geen taxi’s te bekennen het was ook een weg die alleen maar naar de apen en de dam leidde, dus geen doorgaand verkeer. We begonnen aan onze voettocht, dit keer korter dan we gedacht hadden. Er kwam een man met zijn zoon aangereden die ook naar beneden moest en hij had een Jeep, genoeg ruimte voor ons. In de auto een gesprek en bleek dat hij de security manager was van Mercy Ships toen het schip in Sierra Leone lag. Kende nog wel wat mensen van Mercy Ships. In de stad aangekomen, hebben we restaurantje opgezocht en hebben we met z’n 5en gegeten.

Dat waren onze dagen in Sierra Leone. Augustine was zelf ook van plan om zondag weer terug te gaan naar Guinee dus bood ons aan om weer met hem mee te rijden. Hij zou om 5 uur ’s morgens bij het gasthuis zijn. Stonden we netjes klaar om 5 voor 5 zijn we nog niet Afrikaans genoeg. Dus het Afrikaanse halfuurtje moeten wachten. Goede terugreis gehad. Deze keer nam de grens maar 15 min. van onze tijd in beslag. In Conakry nog even langs de kerk van Augustine geweest waar de dienst nog bezig was en om 2 uur waren we weer op het schip. De douche waar ik zo naar verlangde viel tegen er bleek al een paar dagen geen warm water op de 3e verdieping te zijn.

We kijken terug op een leuke, gezellige, ontspannen vakantie.  En hopen er weer even tegenaan te kunnen aan boord.

Oud&nieuw
Oudjaarsavond heb ik gewerkt, het is nog rustig door de vakantie. Had maar 4 patiënten om voor te zorgen. Vooral films gekeken, nagels gelakt en spelletjes gespeeld. Na het werk naar de caféruimte aan boord gegaan. Daar was warme chocolademelk, anijsmelk, warme hapjes, koude hapjes enz. Gezellig met wat mensen gezeten. Om 23.45 naar de gebedsbijeenkomst geweest met het idee van dat duurt max. 15 min. en dan is het 24u/0u/1 jan. Maar dat deden ze hier anders. Ze bleven maar doorbidden en zingen…uiteindelijk om 0.30 zei er iemand ‘happy new year’ en gingen ze weer verder met zingen. Toen zijn we weggegaan om elkaar eindelijk een goed nieuwjaar te wensen. Even langs de afdeling gegaan om de werkende verpleegkundige nieuwjaar te wensen en de patiënten die wakker waren. Aan boord was het verder rustig, een grote groep was de stad in en er was ook een grote groep nog op vakantie. Even na middernacht schijnt er wel wat vuurwerk afgestoken te zijn op een centrale plaats in de stad.

Nieuwjaarsdag ook een avonddienst gehad. Dit keer maar 3 patiënten, er was iemand naar huis gegaan. Onder werktijd even met het thuisfront gebeld.

Ziekenhuis
Vanaf volgende week word het weer druk in het ziekenhuis en ga ik starten op een andere afdeling. Vanaf nu ga ik werken op de afdeling met de VVF vrouwen. De vrouwen met fistels door een moeilijke bevalling. Hele andere manier van werken maar ik kijk er naar uit om meer voor deze vrouwen te kunnen gaan betekenen. Maandag mag ik meehelpen met de screening van deze vrouwen. Vanaf volgende week word ik ook ingewerkt om charge diensten te kunnen gaan doen. Dat betekent wat meer verantwoordelijke diensten. Vooral tijdens avonden en weekenden. Nieuwe uitdagingen voor dit nieuwe jaar.

Lieve mensen, dit was wel weer genoeg voor nu. Jullie zijn in ieder geval weer op de hoogte van mijn belevenissen. Weinig over het werk dit keer. Maar dat komt wel weer.

hieronder een verzameling van de foto’s en een filmpje van het eiland

filmpje: bureh beach

20 Antwoorden

1. Hoi Anneke,

Wat ontzettend leuk om al je ervaringen te lezen. Geweldig dat je dit allemaal doet en beleeft. Ik wens je nog een hele mooie tijd aan boord!

Groetjes, Paula

2. Heey Anneke,

Ruim 3 weken geleden hebben we elkaar good by gezegd op het dock bij MS.
    Oh, ik heb echt wel een beetje heimwee hoor.
    Zeker wanneer ik al die verhalen van je lees..
    Mijn complimenten voor je leuke site. WAUW!
    Geniet heel erg van het geweldige werk dat je te doen hebt. HEERLIJK!
    Ik zie het, hoor het en ruik het…….

Liefs van Petra

3. Ha Anneke, wat geweldig om alle avonturen van je te lezen. Mooie dingen maak je maar weer mee. Wens je het allerbeste weer voor het nieuwe jaar op het schip wat er allemaal op je pad mag komen. Groeten vanuit een koude winternacht met sneeuw… Anne

4. Ha Anneke,

We wensen jou een gezegend mooi en gezond 2013 toe.
    Het is steeds weer zo leuk om je verhalen te lezen! Wat een belevenissen allemaal. Geniet van je mooie werk en de hartelijke groeten van ome Kees en tante Gerdien

5. Wat een mooie herinneringen om op terug te kijken. Ik heb je verslag wel twee keer gelezen om een beeld te krijgen van jouw reiservaring. Wat een tegenstellingen op de foto’s! Geeft een goed beeld van jouw reis. Er zijn wel wat herkenbare dingen vanuit Gambia, zoals de Vissers die hun buit binnenhalen, de uitgestrekte stranden, de tegenstellingen in een stad, de west-Afrikaanse temperaturen….Leuk, want dan kan ik een klein beetje voorstellen hoe het daar moet zijn. Veel succes met je nieuwe uitdaging in het ziekenhuis. Mooi dat je daarin je roeping voelt, ik ben benieuwd naar ervaringen. Veel liefs!!

6. Hoi Anneke,

Leuk om je verhaal te lezen. Wat een onderneming voor een dag strand! Maar wel supermooi , de foto’s die je meestuurde!
    We wensen je een gezegend nieuwjaar toe. We hopen dat God jou, en allen die op MS werken, tot een zegen wil laten zijn.

Hartelijke,groeten van Dick en Aline Nieuwland

7. Ha An,
    Wat een belevenissen weer,geweldig om te lezen!!Jullie uitstapjes verlopen nooit “normaal”maar lopen gelukkig altijd wel goed af!!!

Nu een nieuwjaar….nieuwe afdeling….nieuwe uitdaging….
    Wij wensen je veel sterkte toe bij al het werk wat weer op je wacht en daarbij Gods onmisbare zegen!!

groetjes Conny en Hans

8. lieve An,

Allereerst een heel mooi en vreugdevol nieuwjaar toegewenst!
    Wat een bijzondere ervaring moet dat zijn om in zo’n ander continent kerst en oud en nieuw te vieren.
    Onze zoon Marijn wordt a.s. zondag uitgezonden naar Cambodja. We ervaren nu al wat een impact het heeft in deze fase van voorbereiden en afscheid gaan nemen. Je ouders schrijven: je bent wel uit het oog maar NOOIT uit ons hart. Dat gaan wij ook al meer en meer ervaren dat die tijd nadert. Ik wens je van HARTE in dit nieuwe jaar de liefde en trouw van onze God en Zijn zegen!

liefs,Bertha

9. De allerbeste wensen meid voor 2013

10. Hallo Anneke,

Wauw, wat een verhalen weer! Fijn dat je zo genoten hebt van je
    uitstapjes, maar ze worden altijd wel hele avonturen hé, zeker
    als ik lees hoe je af en toe op je bestemming moeten komen.
    Ik wens je een ontzettend fijn en goed 2013!

11. Willem en Hanneke

Heeej An,

Allereerst de beste wensen voor 2013!

Het nieuwe jaar is net begonnen en je hebt nu al zoveel belevenissen te melden van de afgelopen week. Wij gingen vandaag ook naar het strand maar als ik het zo lees was dat wat makkelijker te regelen:-)…..wat een onderneming zeg, maar wat heerlijk om het op zo’n manier te kunnen doen! Heel bijzonder ook om te lezen hoe iedereen daar met jullie meeleeft en hoe hartelijk iedereen is…..

We wensen je veel plezier op de nieuwe afdeling! Weer een nieuwe uitdaging….

Groetjes, Willem en Hanneke

12. Anneke, bij deze een heel goed en gezond 2013 toegewenst, zoals ik in het ijsselland diverse malen gezegd heeft , je spontane en positieve instelling. Heb ik heel veel respect voor je dat je deze onderneming welke je op dit moment in zo een land veel mooie en vervelende beelden met patiënten altijd weer in het positieve weet uit te dragen. Groetjes John huijser (patiënt van ijsselland.)

13. Fantastisch mooi verhaal weer! Ben wel beetje jaloers op die stranden en het weer….geniet ervan Ann! En veel succes op je nieuwe afdeling!

Dikke knuffel

14. Hoi Anneke,

Allereerst de beste wensen voor een gelukkig en gezond 2013,
    Wat een prachtig verhaal over je belevenissen in Sierra Leone, wat ziet dat gasthuis er mooi uit aan de buitenkant. Heel veel succes en plezier op je nieuwe afdeling.
    Groeten Wil

15. Lieve Ann,
    Wat een heerlijk verhaal. Stoer dat jullie naar Sierra Leone zijn gereisd! Ook een avontuur dat reizen. En wat een mooie foto’s!! Ik ben aardig jaloers! Behalve het ziek zijn ’s nachts. En je had niet eens vis gegeten 😉
    Jammer dat je de kindjes op je andere afdeling gaat ‘verlaten’, maar de nieuwe afdeling lijkt me ook een leuke uitdaging.
    Geniet van het mooie en waardevolle werk.

Liefs, Iris

16. Ha Anneke, ook gezegend nieuwjaar toegewenst.
    Leuk om je belevenissen te lezen. Fijn zo.n weekje erbij.
    Zo ben je wel uit het oog maar niet uit het hart….
    Sterkte met je werk straks en wees een zegen.
    groeten van Arnold en Nel zonnenberg.

17. He Anneke

Een gelukkig en mooi 2013! Wat weer heerlijk om je blog te lezen, leuk je belevenissen. Nieuwe uitdaging en nieuwe afdeling. Succes! je kan het.
    Heel veel werkplezier!! en ook veel plezier met alles daar om heen!
    Lieve groet, Inez

18. Wauwwww, wat heb je weer ontzettend veel beleefd Anneke!!
    En jij ook alle goeds toegewenst voor het nieuwe jaar.

Heel veel succes op je nieuwe afdeling.

Groetjes,
    Anita, Ro, Viv & Wodka

19. Hallo Anneke,
    Ook voor jou de allerbeste wensen in dit nieuwe jaar, en veel Zegen zowel op je werk als je persoonlijk leven.
    Wat leuk om al je belevenissen te lezen, je schrijft leuk makkelijk om te lezen!
    Met mij gaat het prima alles werkt weer als vanouds, ben ik heel dankbaar voor! Lieve groet, sara

20. Lieve Anneke,

Wat een prachtige belevenissen allemaal. Ik ben echt een beetje jaloers maar ik gun het je van harte!!!!!!! dit zijn ervaringen die je nooit meer zal vergeten.
    Veel sterkte en zegen op het werk wat weer komen gaat. Wat mooi dat je de liefde van Christus ook kunt laten zien aan anderen. Ook Hij had oog voor de minsten. Je ben wel uit het oog maar NOOIT uit ons hart. Wij denken aan je en we bidden voor jou en al je collega,s bij MS.